Interview Shauni - Analyst en Product Owner bij Tailr
08 november 2023
4
Heb je Shauni al ontmoet? In augustus begon ze bij Tailr als Analyst/Product Owner. In dit interview vertelt ze ons meer over haar rol.
Interview met Shauni Vansteyvoort - Analyst/Product Owner
Wie ben ik aan het interviewen? Kan je jezelf even voorstellen?
Zoals je al weet is mijn naam Shauni. Ik ben 23 jaar en ben 16 augustus 2022 begonnen bij Tailr, wat dus nog niet zo lang geleden is. Ik zou mezelf beschrijven als een perfectionistisch iemand die zichzelf vaak durft te onderschatten, maar ook als doorzetter. Ik ben iemand die niet snel opgeeft en zich ergens kan in vastbijten tot er progressie zichtbaar is.
Voor je job bij Tailr was je aan het studeren. Kan je meer vertellen over je opleiding?
Klopt, ik ben inderdaad rechtstreeks van de schoolbanken tot bij Tailr binnen gewandeld. Ik heb een bachelor Toegepaste Informatica aan HoGent gedaan, waar ik als keuzevak gekozen had voor het ontwikkelen van mobile apps. Ik heb mijn studies afgerond en kwam tot inzicht dat programmeren niet echt voor mij is weg gelegd en ik meer voldoening haalde uit de analyses die aan een project vooraf gingen. Hierdoor heb ik eigenlijk nog de postgraduaat IT Management aan HoGent gedaan, om zo een minder technische blik te hebben over IT en mij beter te kunnen inleven op business vlak.
Wat is jouw rol en jouw taken binnen Tailr?
Ik ben aangenomen om de rol van analyst/product owner op mij te nemen. Vooraf aan/tijdens de ontwikkeling van een project moet er een grondige analyse uitgevoerd worden om te zien wat al dan niet mogelijk is, hoe dit moet worden aangepakt én of sommige processen vergemakkelijkt kunnen worden.
Om dit op poten te stellen worden er vaak workshops georganiseerd met mij, de klant, tech lead,…
Verder zal ik dan processen in BPMN-flows gieten om zo verbeterpunten te kunnen schetsen en ook deze te bespreken met de klant. Deze bevindingen en uitgeschreven analyses kunnen dan tijdens de workshops besproken/gevalideerd worden. Er is dus ruimte om te sparren over de aanpak van bepaalde zaken en om onze technische kennis te gaan delen.
Eenmaal analyses zijn goedgekeurd door de klant en dit technisch haalbaar is, splits ik de taken op in behapbare Jira tickets (kan je voorstellen als een post-it). Die ticketjes vul ik aan met de info die uit de analyse is gekomen zodat de developers weten wat ze nu juist moeten gaan implementeren. Eenmaal die ticketjes bekeken zijn door de tech lead en er een tijdsinschatting op staat, kan ik deze gaan verdelen over sprints (per 2 weken). Als er een ticket klaar is en dit dus gedeveloped is, wordt dit terug aan mij geassigned zodat ik kan testen of dit wel naar behoren werkt. Verder voorzie ik ook een release planning om aan de klant te kunnen schetsen wanneer ze welk afgewerkt deel kunnen verwachten. Ook voorzie ik een testplan om telkens na een release te kunnen doorlopen en met zekerheid te kunnen zeggen dat alles werkt
Hoe heb je Tailr leren kennen?
Ik heb Tailr leren kennen door iemand die nu ook als analyst/product owner bij Tailr werkt en die toen samen met mij de opleiding Toegepaste Informatica heeft gevolgd. Ik was een beetje ongerust in die tijd dat ik geen menselijk bedrijf zou vinden en toen vertelde ze mij de aanpak van Tailr die totaal anders was dan ik gewend was (in positieve zin natuurlijk).
Hoe bevalt het je tot nu toe? Als ik mij niet vergis, ben je in augustus gestart.
Ik werk nu ongeveer 3 maanden bij Tailr en zie elke dag progressie, zowel op vlak van hard als soft skills. Ik was in begin wat overweldigd door de combinatie van nieuwe mensen, heel veel nieuwe informatie, nieuwe mentaliteit, nieuwe manier van werken, enz. Dit werd heel goed opgevangen door zowel mijn meter (begeleidster) als de PM als de rest van het team. Er werd mij steeds gevraagd of ik een positief of negatief gevoel had over bepaalde zaken en hoe we dit zouden kunnen aanpakken en moet zeggen dat dit echt enorm geholpen heeft. Vandaag ben ik echt al een stuk positiever! Natuurlijk zijn er altijd wel dagen die iets minder vlot gaan, maar als ik op het einde van de week terugblik stap ik steeds met een goed gevoel het weekend in.
Wat vind je het leukste aan je baan?
Het leukste vind ik wanneer er iets opgeleverd wordt door de developers en het echt zichtbaar wordt. Desondanks ikzelf niet meer programmeer, heb je als analyst/product owner wel het gevoel dat je hieraan hebt meegewerkt. Het geeft dan ook zoveel voldoening wanneer je samen met de developers enthousiast en fier kan zijn wanneer er een deeltje klaar is. Daarnaast vind ik het ook leuk dat er nog steeds sociale contacten worden gelegd door de meetings en workshops met de klant.
Wat zijn momenteel jouw opdrachten binnen Tailr? Heb je al projecten waarop je kan werken?
Momenteel werk ik voornamelijk aan het project Zangersheide. Dit is een site waar je hengsten kan bezichtigen, sperma kan bestellen, live en online veilingen kan bijwonen, kan bieden op een veilingpaard,..enz. Het is onmiddellijk een redelijk groot project, maar op die manier leer je ook direct het meeste. Ik heb zelf de kans al gehad om een live veiling ter plaatse te gaan volgen om op die manier het proces in een BPMN-flow in kaart te kunnen brengen.
Verder word ik ook stilaan meegenomen in het Pizza Hut & Wandelsport verhaal.
Wie is je mentor? Hoe is je begeleiding binnen het team?
Mijn mentor is Nathalie De Martin. Vanaf de eerste dag heeft zij mij enorm goed begeleid en ervoor gezorgd dat mijn bezorgdheden werden weggenomen. Bovenop de begeleiding van haar kan ik ook steeds rekenen op de PM van het project, Wim Pierson. Zo hebben we wekelijks 2 momentjes waarop ik mijn bezorgdheden, onduidelijkheden en vragen kan uiten zodanig dat ze mij terug ‘on track’ krijgen. Zonder de begeleiding van deze twee personen zou ik geen progressie maken en dezelfde fouten steeds opnieuw maken. Ik zie hen echt als mijn steunmuur die in mij geloven, mij zullen zeggen wanneer ik verkeerd bezig ben én het belangrijkste van al: zeggen hoe het wel moet gedaan worden.
De rest van het team heeft ook begrip wanneer iets niet 100% correct is vanaf de eerste keer omdat ik nog aan het leren ben. Verder staan ze ook altijd klaar om te helpen waar nodig en vragen te beantwoorden.
Welke uitdagingen/challenges ben je tot nu toe tegengekomen?
Momenteel zie ik alles als een uitdaging omdat alles nieuw is voor mij. Een ticket aanmaken in Jira? Challenge. Een sprint voorbereiden? Challenge. Een demo geven aan de klant? Challenge. Zelf dingen durven voorstellen? Challenge.
Welke skills zou je de komende maanden graag ontwikkelen?
Naast de hard skills (tickets, analyseren, …) zou ik ook graag mijn soft skills verder willen ontwikkelen. Ik doel erop om zelfverzekerder over te komen naar de klant naartoe. Ik denk ook dat dit gepaard (helemaal into Zangersheide haha) zal gaan met de ontwikkeling van mijn hard skills want hoe meer kennis je over iets bezit, hoe makkelijker het is om daar een conversatie over aan te gaan.
Wil je nog iets kwijt voor we afronden?
Tailr is een zeer menselijk bedrijf waar ze je als persoon waarderen en niet enkel zien als een nummertje in de rij. Positive vibes!
Uit dit interview kunnen we afleiden dat je goed zit bij Tailr. We wensen jou nog veel succes met je projecten, maar met je positieve ingesteldheid zien we dit zeker in orde komen!
Werken bij Tailr?
Aarzel niet om contact met ons op te nemen.